College voor de Kinderuniversiteit
Laat je verrassen door de computer . . .
Tom Verhoeff gaf woensdag 16 september 2015 op de TU Eindhoven
een college voor de kinderuniversiteit.
Na afloop waren er allerlei vragen.
Hier zijn een paar antwoorden.
- Kan ik het college nog een keer bekijken?
- Ja, dat kan op YouTube.
- Zijn de slides beschikbaar?
- Ja, dit zijn de slides.
- Wat was dat programma met al die puntjes
dat op het linkerscherm te zien was?
- Dat was Golly.
Het speelt de Game of Life,
wat een soort computer is met een groot geheugen dat rekent.
Elke geheugencel bevat één bit (0 of 1; uit of aan; zwart of wit).
Deze computer kan maar één soort denkstap doen:
- Als een cel 1 is en twee of drie van zijn acht directe buren
(ook schuin) zijn 1,
dan blijft de cel in de volgende stap 1.
- Als een cel 0 is en precies drie van zijn acht buren zijn 1,
dan wordt de cel 1.
- In alle andere gevallen zal de cel in de volgende stap 0 zijn.
Op het linkerscherm kon je zien hoe die computer
priemtweelingen uitrekende.
Een priemtweeling bestaat uit twee priemgetallen die precies twee verschillen.
We weten niet of er oneindig veel van die priemtweelingen zijn.
Dus weten we niet hoe die berekening op het linkerscherm zal verlopen.
Dat is een verrassing.
Golly is gratis beschikbaar als open-source software voor allerlei platforms.
Bekijk het patroon in de map
Patterns > Life > Miscellaneous > twinprimes.rle
- Over welke (computer)films had u het?
-
Deze films heb ik genoemd:
- Sintel
(getoond vanaf 2:30);
gemaakt met Blender
(open-source software)
- Tears of Steel
(niet getoond),
ook gemaakt met Blender
- Jurassic World (trailer, getoond vanaf 1:00)
- Odyssey (reclame van Cartier; niet getoond)
- En er zijn er veel meer . . .
- Ik wil een eigen computer om te programmeren. Wat raad je aan?
- Er zijn veel mogelijkheden:
- Gewoon een desktop of laptop computer
(van een bekend merk).
Is wat duurder en neem wat meer ruimte in.
Het mag natuurlijk ook een ouder model zijn.
- Met een smartphone heb je ook een eigen computer.
Maar het scherm is wat klein en het toetsenbord ook.
Dat programmeert niet zo fijn.
- Een tablet werkt al beter.
- Voor weinig geld kun je een
Raspberry Pi kopen.
Daar moet je nog wel een beeldscherm, toetsenbord en muis aan koppelen.
Maar dan heb je een echte eigen computer,
die je kunt programmeren om "dingen" te doen.
- In de toekomst komen er meer van die superkleine computers.
Intel heeft de Edison.
Arduino is leuk,
maar dan heb je toch nog een andere computer nodig
om hem te programmeren.
- Welke programmeertaal raad je aan?
- Dat is een lastige vraag.
Het ligt sterk aan wat je je programma's wilt laten doen.
Voor kinderen zijn heel geschikt:
- Scratch
(gratis; kies onderaan de pagina voor "Nederlands")
- Tynker
(commercieel; lijkt op Scratch)
Van de "professionele" programmeertalen zijn de volgende redelijk toegankelijk:
- Kan ik dat programma voor palindromen ergens proberen?
- Ja, dat kan.
Hier is het programma, met voorbeeldinvoer en -uitvoer:
Is de invoer een palindroom?
|
---|
Invoer:
| Programma:
| Uitvoer:
|
|
---|
- Hoe zit het precies met die balans en de dozen?
- Zie Algoritmen met een balans
voor meer details.
- Kunnen computers echt leren?
- Ja, dat kunnen ze, mits ze daartoe geprogrammeerd zijn.
De computer kan invoer uit zijn omgeving verwerken en onthouden,
en dat kan het latere gedrag beïvloeden.
Zelfs de programmeur, die het programma kent,
weet dan niet meer hoe de computer zal reageren.
Hier zijn wat verwijzingen in het Engels: